تبلیغات
سراب هویت - باربی ؛ سرباز ناتوی فرهنگی
 
                                                          
درباره وبلاگ

هو المحبوب
با عرض سلام و خوش آمد گویی. وبلاگ سراب هویت حاصل تلاش گروهی دلسوز بوده که تلاش دارند با استفاده از تعالیم ولی امر مسلمین جهان گوشه ای از واقعیتها و ارزشهای انسانی را یادآور شوند. برآنیم هویت در معرض خطر انسانها را که در مرحله سراب است متذکر شویم. إن شاءالله بتوانیم هرچند کم در مقابل تهاجمات فرهنگی بی وقفه غرب بایستیم.
پل ارتباطی ما : sarabehoveyat@yahoo.com
بزودی سیستم پیامک راه اندازی خواهد شد
مدیر وبلاگ : سربازان گمنام
نویسندگان
نظرسنجی
تا چه حد با مسابقات یوروویژن آشنایی دارید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
سرخط آخرین اخبار
لحظه شمار ظهور

تبلیغات

باربی تنها یک عروسک نیست بلکه یک سلاح کارآمد در صحنه ی جنگ فرهنگی است که برای صدور سبک زندگی آمریکایی در جهت حیازدایی و افساد دختران و زنان بکار گرفته شده است.

تأمل در باب چگونه زیستن مساله ای است که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول ساخته و از گذشته های دور تاکنون متفکران و اندیشمندان بسته به جهان بینی و مبانی فکری خویش پاسخ های گوناگونی را در این زمینه ارائه نموده اند. این موضوع تا آنجا پیش رفته که امروزه با توجه به ارتقاء سطح آگاهی و دانش بشری، به شیوه های مختلف زیستن و یا به تعبیر سبک های مختلف زندگی منجر شده است. سبک هایی که همه ابعاد زندگی بشر در یک اجتماع و جامعه را در بر گرفته و تعریف مشخص از آن ارائه نموده است.

با پایان یافتن جنگ جهانی دوم و ظهور دو بلوک شرق و غرب به رهبری شوروی و ایالات متحده آمریکا، صحنه جنگ بین دو ابرقدرت تغییر یافته و جنگ سرد آغاز شد؛ جنگی که زمین درگیری آن نه مثل گذشته محدود بود و نه مشخص؛ جنگی که نه با فکر نظامیان بلکه با طرح ریزی استراتژیست های دو طرف طراحی و با به کارگیری سلاح فرهنگ، هنر و رسانه انجام می گرفت و این آمریکا بود که به واسطه برتری اش در حوزه های ذکر شده به مرور از رقیب خود پیشی گرفت.

در این میان ظهور انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی، نه غربی و پیدایش موج بیداری اسلامی در بین مسلمانان جهان- متاثر از این انقلاب- و تجربه ی تلخ شکست در پی تهاجم نظامی، دولتمردان ایالات متحده را بیش از پیش وادار نمود تا به شیوه ی دیگری از جنگیدن بیاندیشند و این بار جدی تر به عرصه های غیر نظامی جنگ روی آورند. لذا مساله سبک زندگی مورد توجه سیاستمداران ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. مجموعه ای که بوسیله آن بتوان برای لحظه لحظه زندگی مردم برنامه داشت؛ یعنی چگونگی خوراک، پوشاک، تفریح، معماری، ارتباط با دیگران، لوازم زندگی و ... بر همین اساس پدیده سبک زندگی آمریکایی موضوعیت یافت. در این میان توجه ویژه برنامه ریزان به نقش زنان و دختران در ترویج فرهنگ مورد نظر، حائز اهمیت و تامل است. چیزی که در تجربه تاریخی اندلس ثبت شده بود و موجب شکست تدریجی مسلمانان با استفاده از اهرم افساد زنان و دختران گردیده بود.

عروسک باربی پدیده ای است که در همین راستا طراحی شده و این نوشته سعی دارد تا نگاهی اجمالی به ابعاد و تاثیرات آن داشته باشد و زمینه تامل بیشتر افراد نسبت به این پدیده ی فرهنگی- سیاسی- اقتصادی را فراهم آورد.

برای دیدن بقیه متن روی ادامه مطلب کلیک کنید ... از دست ندهید


باربی تنها یک عروسک نیست بلکه یک سلاح کارآمد در صحنه ی جنگ فرهنگی است که برای صدور سبک زندگی آمریکایی در جهت حیازدایی و افساد دختران و زنان بکار گرفته شده است.

تأمل در باب چگونه زیستن مساله ای است که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول ساخته و از گذشته های دور تاکنون متفکران و اندیشمندان بسته به جهان بینی و مبانی فکری خویش پاسخ های گوناگونی را در این زمینه ارائه نموده اند. این موضوع تا آنجا پیش رفته که امروزه با توجه به ارتقاء سطح آگاهی و دانش بشری، به شیوه های مختلف زیستن و یا به تعبیر سبک های مختلف زندگی منجر شده است. سبک هایی که همه ابعاد زندگی بشر در یک اجتماع و جامعه را در بر گرفته و تعریف مشخص از آن ارائه نموده است.

با پایان یافتن جنگ جهانی دوم و ظهور دو بلوک شرق و غرب به رهبری شوروی و ایالات متحده آمریکا، صحنه جنگ بین دو ابرقدرت تغییر یافته و جنگ سرد آغاز شد؛ جنگی که زمین درگیری آن نه مثل گذشته محدود بود و نه مشخص؛ جنگی که نه با فکر نظامیان بلکه با طرح ریزی استراتژیست های دو طرف طراحی و با به کارگیری سلاح فرهنگ، هنر و رسانه انجام می گرفت و این آمریکا بود که به واسطه برتری اش در حوزه های ذکر شده به مرور از رقیب خود پیشی گرفت.

در این میان ظهور انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی، نه غربی و پیدایش موج بیداری اسلامی در بین مسلمانان جهان- متاثر از این انقلاب- و تجربه ی تلخ شکست در پی تهاجم نظامی، دولتمردان ایالات متحده را بیش از پیش وادار نمود تا به شیوه ی دیگری از جنگیدن بیاندیشند و این بار جدی تر به عرصه های غیر نظامی جنگ روی آورند. لذا مساله سبک زندگی مورد توجه سیاستمداران ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. مجموعه ای که بوسیله آن بتوان برای لحظه لحظه زندگی مردم برنامه داشت؛ یعنی چگونگی خوراک، پوشاک، تفریح، معماری، ارتباط با دیگران، لوازم زندگی و ... بر همین اساس پدیده سبک زندگی آمریکایی موضوعیت یافت. در این میان توجه ویژه برنامه ریزان به نقش زنان و دختران در ترویج فرهنگ مورد نظر، حائز اهمیت و تامل است. چیزی که در تجربه تاریخی اندلس ثبت شده بود و موجب شکست تدریجی مسلمانان با استفاده از اهرم افساد زنان و دختران گردیده بود.

عروسک باربی پدیده ای است که در همین راستا طراحی شده و این نوشته سعی دارد تا نگاهی اجمالی به ابعاد و تاثیرات آن داشته باشد و زمینه تامل بیشتر افراد نسبت به این پدیده ی فرهنگی- سیاسی- اقتصادی را فراهم آورد.

برای این كه مدل رفتاری در جامعه پایدار و ماندنی گردد باید در قالب و طرح یك مدل رفتاری درآید. به صورتی كه تقریباً خود به خود توسط هر یك از اعضای آن اجتماع پذیرفته و اجرا شود« كورت لوین» در این رابطه مینویسد:« مدل فرهنگی تعامل بین فرد، جامعه و فرهنگ است كه شكلگیری اغلب مدلهای رفتاری وی را موجب میشود و حتی عمیقترین و ژرفترین پاسخهای عاطفی او را تعیین میكندیكی از مدیران ارشد موسسه بین المللی مطالعات استراتژیك لندن در مقالهای كه اخیراً در مجله آمریكایی «نیوزویك» منتشر كرده است به صراحت گفته: « برای اینكه جهان غرب از این حربه به صورت غیر مستقیم و نامرئی به تغییر و استحاله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... ملتها میپردازند، ابزاری كه به زعم پروفسور مولانا، زنجیرهای بردگی فرهنگی برپای ملتهاست. یكی از این ابزارها كه به وفور در اشكال متنوع در دسترس همگان است، عروسك باربی نام دارد. عروسكی كه نماد و شاخص زندگی غربی به ویژه امریكایی است. مانكن سرباز ناتوی فرهنگی كه به عنوان بهترین و موثرترین وسیله اشاعه فرهنگ آمریكایی و آلودهسازی فرهنگ بومی كشورها، به راحتی در اختیار كودكان ما قرار میگیرد، چرا كه بهترین دوران الگوسازی و فرهنگپذیری سن و سال كودكی است. در این دوران آموختهها پایدارترند و بیشترین تأثیر را در زندگی بعدی آنها دارد. از طرفی عروسك برای دختربچهها نقش تربیتی دارد و از طریق آن میتواند مدل لباس و سایر وسایل مورد نیاز دختران و زنان را به صور مختلف تولید و به فروش برساند بنابراین هر آنچه در تمدن غرب به خصوص آمریكا تولید و عرضه شود قبلاً ذائقه و احساس آن در مصرف كنندگان به وجود آمده است. اما باربی چگونه وارد عرصه فرهنگ شد؟  كمپانی« متل» در سال 1945 توسط زوج « هندلرومت» در ایالت كالیفرنیای جنوی آمریكا تأسیس شد. این شركت ابتدا قاب عكس سپس مبلمان خانه و در نهایت برای سودآوری بیشتر به اسباببازی روی آورد آنها برای فروش اسباببازیهای خود با همكاری كلوپ میكیموس تبلیغات وسیع و پرهزینه تلویزیونی راه انداختند و یك تجارت پرسود و بزرگ در عرصه انواع اسباببازی و اقلام كودكان صورت دادند. در سال 1959 به دلیل علاقه دخترشان به عروسكهای كاغذی این كمپانی طراح ساخت عروسك را دنبال كرد كه منجر به عقد قرارداد برای دریافت امتیاز عروسك آلمانی(لی لی) شد عروسك لی لی در واقع نماد شخصیت، اندام و چهره یك زن خیابانی آلمانی بود كه بیشتر به بزرگسالان به ویژه مجموعه داران كلكسیونر فروخته میشد. كمپانی متل بعد از خرید امتیاز آن با ایجاد تغییرات نژادی، آن را به یك نژاد آمریكایی- انگلیسی انگلوساكسون تبدیل كرد و نام عروسك را باربی گذاشت خلاصه شدة اسم باربارا دختر كوچك رئیس كمپانی یعنی آقای هندلر و به زودی در صدر اول اسباب بازیهای دختران قرار گرفت. در ابتدا این عروسك به قیمت 2 دلار فروخته میشد اما اكنون قیمت تقریبی آن حدود چهارهزار و 500 دلار است. طرح تغییرات باربی به عهده جك رایان میباشد وی قبل از آن در پنتاگون طراح موشكهای اسپارو وهاك بود و به خاطر تخصص و استعدادش در شناخت فرم و هیكل زنان، دركمپانی  متل استخدام شد و بعد از مدتی عروسكی پسرانه با موهای قهوهای و لباسهای شیك به نام «كن» كه برگرفته از اسم پسر آقای هندلر است تولید شد. سپس باربی با رنگ پوست قهوهای به نام « كریستین» برای كودكان سیاهپوست و (كی یرا) باربی ژاپنی و چینی برای تسخیر فرهنگ بیش از یك میلیارد زردپوست و یا «ترزا» برای بچههای آمریكای لاتین و انواع دیگر اشكال و نژادهای مختلف به جمع دوستان باربی اضافه میشد. در راستای تبلیغ و ترویج عروسك باربی، فروش اسباببازیهای جانبی و تكمیلی با سرعت روزافزونی بالا گرفت از پازلها، اسباببازیهای الكترونیكی، لوازمالتحریر، موارد آرایشی و تزیینی و ... تا خوردنیهای فانتزی چون شكلات، آدامس و ....

در سال 2001 عروسك باربی در اولین فیلم كامپیوتری خود به نام « فندق شكن» وارد دنیای تازهای شد و از آن به بعد بیش از 500 بار در نقشها و شخصیتهای مستهجن، سكس و ... عرضه اندام نمود. باربی معلم، باربی پزشك، باربی نظامی و... با وسایل جانبی هر روز در بازارها به فروش میرسید. در طی 40 سال گذشته باربی، در عرصه فعالیتهای سیاسی حضوری فعالیت داشته. در انتخابات ایالتی، جنگ ویتنام، گرانادا، پاناما در انتهای جنگ سرد. باربی هر بار نقشهای متفاوتی ایفاد كرد. حتی در جنگ عراق و آمریكا با پوشش یونیفرم نظامی آمریكا به تهییج و تحریض افكار عمومی پرداخت و یا واقع 11 سپتامبر با لباس نظامی ضدتروریستی وارد عرصه اجتماعی و سیاسی شد و كم كم « باربی- روح آمریكایی» تیتر اول آگهیهای تبلیغاتی ضدتروریسم گردید نقش مهم فرهنگی باربی، تأثیر گذاری و ارائه خط مشی به دختران و زنان در تمام دنیای تحت سیطره خود بوده است. یك الگوی مدل رفتاری و فرهنگ سازی كه به راحتی در دل آنها نفوذ كرده تا با او همزادپنداری كنند.  اندام باربی، آرایش باربی، لباس باربی، مدل موی باربی، كفش باربی و حتی آموزش مسایل جنسی و غیر اخلاقی توسط باربی. این سرباز ناتوی فرهنگ شیوههای تربیتی و مهار دختران سراسر  جهان را مطابق با گزارههای آمریكا به عهده گرفته است تا این دختران كه مادران آینده هستند مطابق با سلیقه و شمایل یك زن آمریكایی بزرگ شوند و زمانی كه به سن انتخاب میرسند دارای سلیقهای همانند باربی نماد و سمبل آمریكا باشند بنابراین برای مقابله با این ویروس فراگیر فرهنگی مطمئناً باید چارهاندیشی كرد چرا كه امروزه با وجود مخالفت ضمنی با فرهنگ تودهای آمریكایی كه در حال شكلدهی خود به عنوان یك فرهنگ جهانی و مادی گرایی است در مغازه اسباببازی فروشی، خرازی، لباس فروشی و به خصوص لوازم مدرسه كه ارائه دهنده لوازم آموزش و پروش برای نسل آتی هستند به وفور یافت میشود در نتیجه یكی از راههای مبارزه با این سرباز اومانیسم و لیبرالیسم در وهله اول باید از توزیع فراوان آن از جمله جلوگیری كرد. از آنجا كه میان دكترین فرهنگی آمریكا بر اومانیسم، لیبرالیسم و هدوئیسم است. سیاستمداران و استراتژیستهای فرهنگی آمریكا تلاش میكنند تا از طریق شیوه و راهكارهای مختلف، بنیان فرهنگی خود را تقویت و در سراسر جهان بسط و گسترش دهند یكی از این شیوهها تربیت دختران آمریكا و سراسر جهان با گزارههای فرهنگ آمریكا است چون آنها نقش مادران و همسران را در جوامع خودشان عهدهدار میشوند و این مهمترین كاركرد تهاجمی با فرهنگی مهاجم است و باربی این روح آمریكایی استراتژی فرهنگی آمریكا واجد بالاترین تأثیرهاست. عروسكی كه بر خلاف سایر عروسكها تداعی كننده بچه نبوده و دارای چهره بچهگانه نیست بلكه یك زن جوان آمریكایی با تمام مشخصات اندامی است كه با دقت  فراوان طراحی و ساخته میشود تا به الگوی ایدهآل دختران تبدیل گردد. این سرباز فرهنگی به گونهای نامحسوس و نامرئی به تخریب فرهنگی بومی جوامع پرداخته است یك جنگ نامتقارن فرهنگی كه نرم و بی سر و صدا اما عمیق و گسترده زیاد عمل میكند تا الگوی رفتاری خود را در كشورها و بین آیندهسازان ملتها پی ریزی نماید سربازی كه در جنگ عراق لباس رزم  پوشیده تا آشكارا به عنوان نیروی نظامی آمریكا وارد میدان شود دو نكته مهم كه در این مقابل باید به آن توجه داشت این است كه اولاً: میزان نفوذ و هژمونی این سرباز فرهنگی در جامعه جهانی تا بدان جا پیش رفته یعنی كودكان و نوجوانان. در  كشور ما متأسفانه جای خود را به خوبی باز كرده است و با استفاده از خواب خرگوشی مسئولان فرهنگی و آموزشی، هر روز بیشتر از قبل به افكار آینده سازان كشورمان دست اندازی میكند و نزد آنها محبوبتر میگردد كه این خود خطری جدی است.

آنتی باربی: اخیراً جوامع مختلف برای دفاع و مقابله در برابر هژمونی باربی و حفاظت از فرهنگ بومی و محلی خود اقدام به ساخت آنتی باربیهایی نمودهاند اما تا این لحظه هیچ كشوری نتوانسته در برابر این شوالیه فرهنگی ماندگار باشد و شكست خورده از جمله عروسك انگلیسی به نام « سندی» كه در این نبرد فرهنگی نابود شد. در كشور ما دارا و سارا به عنوان عروسكهای ملی با نژاد آریایی و اسلامی نمونه دیگری از آنتیباربیهای تولیدی میباشند كه متأسفانه نه تنها به دلایل متعددی موفق به مقابله با این سرباز ناتوی فرهنگی نشدند بلكه هزینه سنگینی را نیز به سپاهیان فرهنگی كشورمان وارد كردند. دارا و سارا كه با حضور اولیه خود در بازارهای داخلی و كشورهای همسایه به عنوان یك ابتكار مورد استقبال باورنكردنی واقع شدند با پاتك سنگین باربی كه ملبس به بیش از هشتاد نوع لباس محلی و قومی شده بود مواجه گردید. شهرت، زیبایی و تبلیغات وسیع رسانهای باربی همراه با سابقه قدیمی آن، از مهمترین پارامترهای پیروزی باربی در این نبرد فرهنگی بوده است. از طرفی دارا و سارا كه دارای چهره فیزیكی بچهگانه و غیر قابل ملموس در جهان واقعیتاند نتوانستند در مقابل جذابیت و واقعیبودن باربی ایستادگی كنند. قیمت بسیار بالای این سربازان ایرانی خود مزید بر علت بود كه حیطه عملكرد آنها را از یك عروسك، به چاپ تصاویر آنها در لوازم التحریر محدود ساخت سوال اینجاست در تلویزیون ما كه رسانه ملی است آیا از این نمادها در فیلم و سریالها استفاده میشود؟! طبیعتاً صدا و سیما سلیقهای و گزینشی عمل میكند. ساختن یك برنامه كودك، فاقد هرگونه جلوههای هنری و زیبایی شناختی است و نمیتواند رسالت دفاع از این نهاد و سمبلهای ایرانی را به خوبی انجام دهد ای كاش دارا و سارا را فعالانهتر و پر رنگتر در قالب تلویزیون ملی شركت میدادیم.

راهكارهای مبارزه:

قبل از هر چیز باید در نظر داشته باشیم كه ما امروز در مقابل پدیدهای به نام ناتوی فرهنگی قرار داریم پدیدهای كه در صدد است با نابود كردن هویت ملی و اسلامی ما و دیگر كشورهای غرب به ویژه آمریكا را به هدف شوم خود برساند. استاد طاهرزاده كه از همشهریان ایدئولوگهای ملی است در این رابطه میگوید:

« برای مقابله با ناتوی فرهنگی نیاز به بازخوانی عمیق فرهنگ است.» در جهان جنگ، این شادابی بس است كه برآری بر عدو هر دم شكست. مطمئناً روشی كه قبلاً ناكارآمدی آن بر ما ثابت شده است نمیتواند در مقابل چنین پدیده گسترده و اپیدمیكی بایستد لزوم ایجاد مهندس فرهنگی كه در آن وجود نخبگان و بزرگان عرصه فرهنگ استفاده شود ضروری است در بستر فرهنگ به ویژه فرهنگ فراملی كه در برابر هجوم چنین شوالیههای متبحری قرار دارد باید

1. جهانی اندیشید.

 2.  بازار فرهنگی جهان را هدف قرار داد نه ملی.

3.  به دفاع جهانی بپردازیم. فراموش نكنیم كه ایران و همسایگانش متشكل از قومیت و هویتهای متفاوتاند كه گاه در یك چارچوب ملی قرار گرفتهاند اما این دیوارها و مرزها خود آبستن اصطكاكها و نقشهایی است كه دشمن آن را هدف قرار داده است. جمله معروف « تفرقه بینداز و حكومت كن» مصداق بارز این تكنیك است كه متأسفانه هنوز هم در جهان اسلام به كار میرود و نمونه بارز آن در عراق مشهود است واین در حالی است كه آموزههای ما مبتنی بر امت واحد است و نه چیز دیگر وحدتی كه امام خمینی(ره (به عنوان تئوریسین بزرگ معنوی قرن بیستم برای ملتهای ستمدیده مسلمان تجویز كرد در نتیجه باید گفت كه آنتیباربی دارای مشخصهها میباشد كه بین میلیاردهای مسلمان جهان مشترك و مورد قبول باشد در این پروژه ساخت و طراحی چنین محصولی قدرتمند و با نفوذ نباید توسط یك كشور مشخص صورت گیرد كه احساسات ناسیونالیسم و پان گرایی را به بار آورد و با وجود داشتن یك ایدئولوژی بار دیگر محكوم به شكست شود این مهم است كه پاشنه آشیل دشمن را بشناسیم و آگاهانه عمل كنیم، زیرا عروسك پر جذبه و زیبای باربی كه تاریخچه بیش از نیم قرن را در عقبه خود دارد توسط غولهای رسانهای دنیا و كارخانجات فرهنگسازی حمایت میشود، پس ما نیز باید عروسكی با پشتوانه یك میلیارد و نیم مسلمان بسازیم تا بتوانیم توان مقابله در این دوئل بزرگ فرهنگی را داشته باشیم.




نوع مطلب : سراب فرهنگی، 
برچسب ها : ناتوی فرهنگی،